Sangerportrett – Ola Skauge

Ola Skauge

Fotograf: Svein Ole Solfeldt

Det er torsdag 31. mars 2011. Vi sitter i artistgarderoben i Orkdal kulturhus og slår av en prat. Eggkleiva mannskor skal snart i ilden på scenen. Vi skal delta på konsert i forbindelse med utdeling av ST-prisen 2010.

Ola Skauge forteller at han begynte første gangen i Eggkleiva mannskor i 1956. Den gangen ble det med et års medlemsskap, siden utdannelse og verneplikt gjorde at han måtte ta permisjon fra Skaun kommune som bostedskommune i noen år.

Ola begynte i Eggkleiva mannskor for andre gang i 1977, samtidig som vår dirigent Stein Nilsen startet karrieren i mannskoret.

Ola foreller at han fra 1957 og i fire år bodde på hybel i Orkdal og praktiserte som Follotræl. Etter Follo ble det millitærtjeneste og etter verneplikten tok han utdannelse ved Landbrukshøgsolen på Aas. Ola innehar tittellen Landbrukskandidat. Etter utdannelsen fikk han seg jobb på Aas. Etter en tid på Aas flyttet han til Trondheim og begynte hos Fylkesmannen i Sør-Trøndelag. Der jobbet han til han i 1980 ble bonde på heltid i Skaun. Det pågikk i en tiårsperiode. I 1990 ble det pendling igjen når han begynte hos Direktoratet for Naturforvaltning på Tunga i Trondheim. Etter over 20 år hos DirNat ble han i fjor pensjonist.

Jeg spør Ola om hva det betyr for ham å være sanger i Eggkleiva mannskor. Ola svarer at det betyr svært mye for ham. Det har gitt ham et fast holdepunkt i bostedskommunen og har på mange måter vært av stor betydning. Han sier at det har vært har vært helsebot i korsangen for ham både fysisk og psykisk. Mange ganger når på tur hjem fra jobb har kjent på hodepine og tretthet, så har det vært som blåst bort etter torsdagens sangøvelse med musikalsk og sosialt samvær. Ola skryter av miljøet i koret og sier at han er imponert over harmonien i Eggkleiva mannskor. Joda, det har vært mange diskusjoner i pausene ved sangøvelsene i Fossvang, men tonen og miljet har stått fjellstøtt.

2. tenoren fra Skaun har hatt mange forskjellige verv i koret og har vært med i styret for Orkla og Gauldal korforbund. Det viktigste vervet Ola har hatt i koret er vel jobben som stevnegeneral i 2007. Da var han sammen med resten av koret med å arrangerte sangerstevne for Sør-Trøndelag korforbund. Det foregikk i Børsa og har rykte på seg for ha vært et svært vellykket arrangement. Ingressbilde er knipset i forbindelse med sangerstevnet 2007.

Vi i Eggkleiva mannskor er glade for å ha med Ola i koret og ønsker at han får mange flere aktive sangerår i koret.

Ola Skauge

Fra det første møtet i stevnekomitéen hjemme hos Ola i 2006.
Stevnekonitéen

Kaffekos for stevnekomitéen hjemme hos Ola.

Trippelbidle Dag Atle, Helge og Ola

Trivsel i Eggkleiva mannskor. Her er Ola avbildet sammen med Dag Atle og Helge. Det ble i knipset mange bilder av kormedlemmene i sangerstevneåret 2007.

Ola på sangøvelse

Sangøvelse i Fossvang 17. mars 2011.

2. april 2011

Svein Ole Solfeldt